Analýza externího prostředí je nezbytnou součástí strategické analýzy

Analýza externího prostředí je nezbytnou součástí strategické analýzy


1. Makroprostředí –analýzy podávají informace o vnějším prostředí. Zkoumají a hodnotí vliv hlavních faktorů externího prostředí na strategii podniku. Většinou se pracuje se sekundárními zdroji, studiemi, statistickými soubory, odbornými časopisy ale také s primárními informacemi.
graf na novinách
·         PEST – cílem této analýzy je nalézt významné složky prostředí mající vliv na podnik a zjistit, zda se jedná o příležitost či hrozbu (politicko-legislativní, ekonomické, sociálně-demografické a technicko-technologické faktory).
·         PESTLE – jedná se o modifikaci PEST analýzy (politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní a ekologické faktory).
·         STEEPLED – jedná se o další modifikaci PEST analýzy, která zahrnuje také etické a demografické faktory.
·         STEER – zahrnuje sociokulturní faktory, technologické, ekonomické, ekologické a regulující faktory.
podrobný plán
·         Extrapolace trendů (prognózování) – jedná se o matematické modely, které jsou využívány v prognózování. Prognostická metoda může určit pravděpodobný průběh určitého jevu z dat jeho dosavadního vývoje. Většinou se realizuje jako určitý výpočetní algoritmus různých regresních čar. Prognóza má informační, heuristickou, analytickou, syntetickou a normativní funkci. Její kvalita je však ovlivňována zejména kvalitními informace, objektivním zpracováním, schopnosti a postoji zpracovatele, pochopením a vhodnou aplikací světových megatrendů.
·         Expertní metody – zaměřuje se na činnosti, které vyžadují zvláštní znalosti. Proto se expertní posouzení využívá v případech, kdy je potřeba posoudit možný vývoj posuzovaného problému. Využívá se například metoda Brainstorming (bouře mozků) nebo delfská metoda (která zjišťuje, kdy se co stane, nebo co se může stát, a za jakých podmínek).
·         Metoda scénářů – využívá se v případě, že existují určité nekontinuální změny v okolí podniku. Scénář pak představuje zobrazení všech dosažitelných či významných prognóz a informací. Cílem je určit kritické okamžiky vývoje. Mohou být vytvořeny: scénáře možných událostí, simulační scénáře, scénáře stavu okolí či scénáře procesu okolí.
2. Trh –jedná se o soubor všech skutečných i potenciálních kupujících konkrétního produktu. Je to místo, kde se střetává nabídka a poptávka.
·         Analýza odvětví – zaměřuje se především na hybné síly odvětví a na jeho atraktivitu.
·         Analýza konkurence – využívá se Porterova analýza a mapa konkurenčních skupin. Porterova analýza konkurence (někdy nazývána analýza 5 sil) se zaměřuje na analýzu odvětví a rizik. Jeho podstatou je zejména prognózování vývoje konkurenční situace ve zkoumaném odvětví. Zaměřuje se na výzkum stávajících konkurentů, potenciálních konkurentů, dodavatelů, kupujících a substitutů.
·         Analýza zákazníků
·         Výzkum trhu
·         Strategické mapy
·         Analýza globalizačních trendů

You may also like

Platit i připlatit se vyplatí

Platit i připlatit se vyplatí

Když se má platit jakékoliv pojištění, tak převážná většina z nás o tom uvažuje, než se rozhodne. Jiné to je u...

Jak vybrat správné běžecké boty

Jak vybrat správné běžecké boty

Správné obutí dokáže posunout váš běžecký výkon do jiné dimenze. A to platí především pro ty z vás, kteří jste doposavad...

Nástup do 1. třídy – jak ho co nejlépe zvládnout

Nástup do 1. třídy – jak ho co nejlépe zvládnout

Základní škola – to už nebude žádné hraní ani volnější režim jako tomu bylo ve školce. Volný režim a časté...

Jak vytvořit útulný domov

Jak vytvořit útulný domov

Neexistuje univerzální návod, jak vdechnout domu onu atmosféru. My sami musíme přijít na to, co naší domácnosti chybí. Základem jsou...

Back to Top