Analýza externího prostředí je nezbytnou součástí strategické analýzy

Analýza externího prostředí je nezbytnou součástí strategické analýzy


1. Makroprostředí –analýzy podávají informace o vnějším prostředí. Zkoumají a hodnotí vliv hlavních faktorů externího prostředí na strategii podniku. Většinou se pracuje se sekundárními zdroji, studiemi, statistickými soubory, odbornými časopisy ale také s primárními informacemi.
graf na novinách
·         PEST – cílem této analýzy je nalézt významné složky prostředí mající vliv na podnik a zjistit, zda se jedná o příležitost či hrozbu (politicko-legislativní, ekonomické, sociálně-demografické a technicko-technologické faktory).
·         PESTLE – jedná se o modifikaci PEST analýzy (politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní a ekologické faktory).
·         STEEPLED – jedná se o další modifikaci PEST analýzy, která zahrnuje také etické a demografické faktory.
·         STEER – zahrnuje sociokulturní faktory, technologické, ekonomické, ekologické a regulující faktory.
podrobný plán
·         Extrapolace trendů (prognózování) – jedná se o matematické modely, které jsou využívány v prognózování. Prognostická metoda může určit pravděpodobný průběh určitého jevu z dat jeho dosavadního vývoje. Většinou se realizuje jako určitý výpočetní algoritmus různých regresních čar. Prognóza má informační, heuristickou, analytickou, syntetickou a normativní funkci. Její kvalita je však ovlivňována zejména kvalitními informace, objektivním zpracováním, schopnosti a postoji zpracovatele, pochopením a vhodnou aplikací světových megatrendů.
·         Expertní metody – zaměřuje se na činnosti, které vyžadují zvláštní znalosti. Proto se expertní posouzení využívá v případech, kdy je potřeba posoudit možný vývoj posuzovaného problému. Využívá se například metoda Brainstorming (bouře mozků) nebo delfská metoda (která zjišťuje, kdy se co stane, nebo co se může stát, a za jakých podmínek).
·         Metoda scénářů – využívá se v případě, že existují určité nekontinuální změny v okolí podniku. Scénář pak představuje zobrazení všech dosažitelných či významných prognóz a informací. Cílem je určit kritické okamžiky vývoje. Mohou být vytvořeny: scénáře možných událostí, simulační scénáře, scénáře stavu okolí či scénáře procesu okolí.
2. Trh –jedná se o soubor všech skutečných i potenciálních kupujících konkrétního produktu. Je to místo, kde se střetává nabídka a poptávka.
·         Analýza odvětví – zaměřuje se především na hybné síly odvětví a na jeho atraktivitu.
·         Analýza konkurence – využívá se Porterova analýza a mapa konkurenčních skupin. Porterova analýza konkurence (někdy nazývána analýza 5 sil) se zaměřuje na analýzu odvětví a rizik. Jeho podstatou je zejména prognózování vývoje konkurenční situace ve zkoumaném odvětví. Zaměřuje se na výzkum stávajících konkurentů, potenciálních konkurentů, dodavatelů, kupujících a substitutů.
·         Analýza zákazníků
·         Výzkum trhu
·         Strategické mapy
·         Analýza globalizačních trendů

3/5 - (2 votes)

You may also like

Jak na finanční problémy?

Jak na finanční problémy?

Hodila by se vám ve vaší finanční situaci nějaká půjčka? Tak si ji vezměte. A že nevíte, jak na to?...

Lepší organizace pro všechny

Lepší organizace pro všechny

Navštěvování posilovny se mnoha lidem stalo součástí života. Je příjemné si zajít do posilovny a zacvičit si se závažím. Většina...

Co si natisknout na reklamní tričko

Co si natisknout na reklamní tričko

Domácí mazlíčky – reklamní trička nemusí nutně propagovat pouze firemní loga, mohou rozdávat lidem radost i skrze fotografie domácích mazlíčků....

Peníze rychle a spolehlivě!

Peníze rychle a spolehlivě!

Sháníte rychle peníze? Potřebujete koupit dům, byt, chatu nebo potřebujete peníze úplně pro jiný účel? Využijte nabídku naší americké nebankovní...

Back to Top